Saturday 2 November 2013

Seputar Bali

Masih berkisar tentang percutian di bali...

Kali ini aku nak ceritakan tentang penginapan di Bedugul, Bali. Satu tempat tanah tinggi di Bali. Udaranya sangat sejuk. Tempat penginapan kami kali ini berhampiran Kebun Raya, satu taman botani yang terkenal di Bali. Kebun Raya ni sangat sejuk udaranya. Bersih dan sejuk....

Pelangi Homestay namanya. Murah dan selesa. Harganya hanya RM45 untuk satu malam. Siap dengan sarapan pagi lagi. ada Satu katil besar, pemanas air dalam bilik mandi, tv, beranda dengan set meja kopi dan satu jer yang tak ada. Jug pemanas air untuk membuat kopi dan teh. Air panas dihantar apabila diminta dengan termos sahaja. Cukup untuk membuat kopi bagi empat orang.

Petang petang kami jalan jalan di perkampungan muslim di Bedugul. Candi Kuning nama tempatnya. Banyak masjid di sini. Jadi mencari makanan halal bukan masalah di kawasan ini. Jalan jalan di lorong lorong kecil di perkampungan ini membuatkan pemandangan kami menjadi luas. Melihat kehidupan masyarakat di Bedugul.

Ini terjumpa tempat orang menggoreng kacang serta merebus kacang tanah. Singgah melihat cara cara mereka menggoreng kacang.

Membeli kacang rebus dan kacang goreng yang baru dimasak dengan harga RM3 bagi setiap jenis. Banyak sekali hingga tak termakan oleh kami berempat.

Jom jalan jalan lagi...


Kat sini banyak bunga bunga yang ditanam sekitar penginapan dan di sepanjang jalan menuju Kebun Raya juga ada banyak nurseri bunga yang menjual pelbagai jenis bunga bunga yang cantik cantik. Udara yang sejuk memungkinkan banyak bunga dan tumbuhan hidup subur. Kalau di Malaysia ibarat Cameron Highlands lah. Juga ada strawberi di sini. Murah jika pandai menawar.


Sambung lagi di entri lain...






No comments:

Post a Comment

Blog ini adalah luahan rasa dan ilham yang dicetuskan mengikut mood serta rasa hati sendiri tanpa melibatkan mana mana pihak yang masih hidup ataupun yang telah meninggal dunia... Terima kasih atas sokongan semua.