Thursday 28 November 2013

Berkebun

Hari ini mama sangat happy sebab ada tenaga luar yang dapat membantu mama buat kerja kerja taman. Sangat gembira dan amat suka hati. Apa lagi yang dapat menggambarkan perasaan suka hati mama.... Huhuhuhuu

Pak Komang bantu mama menanam pokok cincau hijau. Nanti aku ceritakan keistimewaan tanaman ini, yang diimport dari Pulau Dewata, Bali. Pak Komang bantu menggemburkan petak sayuran mama dan aku juga dapat hadiah menggunakan petak sayuran mama yang dah lama terbiar kosong. Hanya ada pohon bendi gergasi yang benihnya dari Indonesia. Amat besar pokoknya. Sebelum ini dalam minggu lepas aku cuba cangkul tanahnya yang keras menggunakan cangkul kecil. Dah ku tanam sawi, bayam, kacang renek, cekur hitam, terung panjang dan ada dua batas yang telah gembur menunggu tanaman seterusnya. Nak tanam apa nanti aku rujuk Blog Kebun Bahagia. Huhuhuhu cari ilham di situ.


Selain dari itu, dia juga bantu mama menyembur racun serangga dan baja air ke semua tanaman mama. Yang tak mungkin dapat aku bantu mama sekarang. Dulu aku yang bantu menggunakan pam air yang kecil. Sekarang keadaan aku tak mengizinkan. Syukurlah ada dia dari jauh jauh bantu mama. Mama sangat gumbira hari ini...


Berusaha belajar menggunakan tong racun dari Malaysia.


No comments:

Post a Comment

Blog ini adalah luahan rasa dan ilham yang dicetuskan mengikut mood serta rasa hati sendiri tanpa melibatkan mana mana pihak yang masih hidup ataupun yang telah meninggal dunia... Terima kasih atas sokongan semua.