Friday 15 November 2013

Buah Avakado

Hari ni aku nak bercerita pasal pokok avakado atau apokat dalam bahasa indon. Aku jumpa buah dan pokok ni pun kat indonesia. Kat sana memang banyak pokok ni. Jus buah ni pun sedap. Dicampur coklat. Pekat, mewah dan berkhasiat. Cerita punya cerita pasal pokok nie pun aku bukannya suka minum air atau makan buahnya. Entah kenapa. Tak pernah cuba dan tak nak cuba minum. Walaupun ianya menjadi kegemaran mama dan abang. Kalau jumpa mana mana mesti order jus apokat. Sedangkan aku lebih selesa dengan air buah mangga, limau manis atau pun tembikai jer. Berbalik pada buah dan pokok apokat ni, masa aku dok Bedugul, Bali itu hari kat rumah menginap tu ada tanam sepohon avakado. Lebat giler berbuah. Geramnya aku tengok. Tapi tak masak lagi time tu. Baru putik dan sedang membesarkan buahnya. Sayang.. Kalu tak dapat mama rasa. Huhuhuu

Buah avakado yang bergayutan di pokok. Amat lebat. Namun banyak juga yang gugur ditiup angin. Aku ambil satu dan buat eksperimen.



Buah yang muda berbau seperti jambu batu. Sedap baunya. Aku cuba gigit terasa amat kelat. Huhuhu


Rumah penginapan kami. Yang harganya hanya IDR200ribu bersamaan RM60.00. Pelangi Homestay namanya.



No comments:

Post a Comment

Blog ini adalah luahan rasa dan ilham yang dicetuskan mengikut mood serta rasa hati sendiri tanpa melibatkan mana mana pihak yang masih hidup ataupun yang telah meninggal dunia... Terima kasih atas sokongan semua.