Wednesday 9 October 2013

Entri lama... Bali oh Bali...

Hmmmm cuti cuti ni aku diberi kelapangan untuk menulis. Syukur Alhamdulilah. Entri ini ditulis mengenai percutian di Bali, Indonesia. Tahun ni juga tapi tak kesempatan nak update dalam blog ini. Bali memang cantik. Bagi yang meminati keindahan dan kesenian alam, datanglah. Anda pasti nak berkunjung lagi ke sini.

Kalu ikutkan Bali ni tak da la luas sangat. Jarak dari satu tempat ke tempat pelancongan yang lain terasa jauh dek kerana beberapa faktor yang mana rata rata bandar di indonesia alami iaitu penduduk yang padat, kenderaan pada di jalan raya dan faktor jalan raya itu sendiri.

Terlalu banyak tempat tempat menarik di Bali yang nak diceritakan satu demi satu. Insyaallah jika berkesempatan akan aku update di blog ini untuk mereka yang nak ke Bali tapi masih ragu ragu.


Gambar di atas aku tangkap semasa mengunjungi daerah pergunungan di selatan Bali. Munduk nama tempat ini. Kami ke munduk melalui Lovina yang terkenal dengan lokasi melihat ikan lumba lumba dan ada beberapa jalan lain yang membolehkan anda sampai ke sini. Yang menarik disini ialah tempat ini berada tinggi dari paras laut. Sejuk, mendamaikan. Alam pula masih belum tercemar lagi dan suasana pergunungan yang memang menambat hati kami.

Masa ni kami menginap di Karang Sari Guest House. Harga amat berpatutan. Hanya 250 ribu rupiah. Kalau convert dengan tukaran wang malaysia pada kadar tukaran RM1.00 duit rupiah 3,400 hanya RM85 untuk semalam.

Bilik nya amat cantik dan selesa. Tidak padan dengan harganya. Oh ya dari denpasar ke lovina harga supir tambah kereta suzuki APV hanya RP450 ribu. Tapi sekarang minyak dah naik di Indonesia. Bukan di Malaysia sahaja. Jadinya harga ini mungkin meningkat lagi.


Memang segar dan damai di Munduk. Bunga tiga bulan memenuhi rata rata pelusuk kampung ini. Kat sini memang tak bleh soping sebab memang tak ada tempat soping. kat denpasar lah tempat kalu nak shopping. Antara tempat sejuk lain di Bali ialah Bedugul, Kintamani dan beberapa tempat lain. Nanti aku ceritakan pasal tempat tempat lain pula ya...

Selamat malam semua. Moga mimpi indah....


No comments:

Post a Comment

Blog ini adalah luahan rasa dan ilham yang dicetuskan mengikut mood serta rasa hati sendiri tanpa melibatkan mana mana pihak yang masih hidup ataupun yang telah meninggal dunia... Terima kasih atas sokongan semua.