Friday 27 December 2013

Bubur Sum Sum- Kampung Sungai Tengar Utara

Huuuuuu Bubur Sum Sum 
Orang Jawa biasa lepas upacara besar macam kenduri kawin akan buat bubur sum sum sebagai tanda kesyukuran dan jemput semangat katanya....

Jadinya semalam aku antara pembantu chef menyediakan bubur sum sum ini untuk diagihkan kepada penduduk sekitar rumah cu di Kampung Sungai Tengar Utara, Sabak Bernam, Selangor.

Pembuatannya mudah tapi perlu kepakaran dalam mengagak air, gula serta garam. Hasilnya, terjadilah bubur sum sum yang enak dimakan.

Aku sebenarnya tak pernah makan bubur sum sum ni walaupun acapkali menemuinya. Mbah sebelah rumah mama kerap bagi bubur ni pada mama tapi aku tak pernah sekali pun menjamahnya. Entah, tak rassa teringin nak makan pun. Sama juga kuih lompat tikam yang cantik dan agak sama kejadiannya itu. Tak teringin langsung pun.

Tapi oleh kerana yang ini aku terlibat 100%, maka aku tak nak lepaskan peluang untuk merasai kenikmatannya. Huuuuuuuu


Lagi besar dan puas nampaknya. Huhuhuhu rasanya?

Yang putih tu lemak dan yang hitam manissss cukup serasi....
Nanti aku ceritakan perihal membuatnya pula ok....
Layannnnnn


No comments:

Post a Comment

Blog ini adalah luahan rasa dan ilham yang dicetuskan mengikut mood serta rasa hati sendiri tanpa melibatkan mana mana pihak yang masih hidup ataupun yang telah meninggal dunia... Terima kasih atas sokongan semua.