Friday 23 January 2015

Myxoma

Pertama kali aku dengar perkataan ni bila diterangkan oleh Dr. Loges, doktok Klinik Bedah Mulut, Hospital Teluk Intan. Hati meronta ronta nak tau apakah myxoma. Inilah Diagnos penyakit aku setelah mendapat keputusan dari HKL.

Sempat la buat research sendiri mengenai myxoma.


Biasanya tumor ini menyerang hati. Namun ianya juga boleh tumbuh di tempat lain. Termasuklah rahang. Kebiasaannya rahang bawah jika dibandingkan dengan rahang atas. Jadinya kalau di rahang namanya odontogenic myxoma. Lebih spesifik.

Kesemua artikel yang aku baca, cara pengubatannya ialah dengan pembedahan. Buang sahaja tumor itu supaya ianya tidak melarat menjadi lebih besar. Dr. Reza ada gak citer aritu dalam berapa ribu orang kes ni akan ada tapi aku dah lupa rationya. Tengoklah dalam minggu depan. Kalau aku ingat nak tanya aku tanya lah.





4 comments:

  1. Dalam mulut kita sama ada plat titanium. Tapi berbeza nama penyakit je. Alhamdulillah bukan kanser. Semoga cepat sembuh :)

    ReplyDelete
  2. Tq dear. Apa nama penyakit Nurul? Napa bubuh plat? Cita la kat akk kalu bleh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nama penyakit sy tu ameloblastoma. Letak plat sbb nak sokong tulang pinggul bagi menggantikan rahang yang telah dibuang. Lama juga la nak sihat sepenuhnya sbb ada infection kat dalam mulut dan kat luka pembedahan luar tu. Itu yg kena buat operation balik dan buang satu screw yg loose..

      Delete
    2. #tulang pinggul diambil ganti tulang rahang

      Delete

Blog ini adalah luahan rasa dan ilham yang dicetuskan mengikut mood serta rasa hati sendiri tanpa melibatkan mana mana pihak yang masih hidup ataupun yang telah meninggal dunia... Terima kasih atas sokongan semua.