Saturday 17 January 2015

Dr. Chan En Ze

Sepanjang 9 hari aku di wad 11 ada seorang doktor yang menarik perhatian aku. Doktor lain juga amat menarik. Amat mengkagumkan. Tetapi yang seorang ini agak unik.
Pergaulannya dengan rakan sekerja
Pergaulannya dengan nurse
Pergaulannya dengan pesakit paling istimewa bagi aku.

Dia akan menolong tanpa rasa jemu dan  penat. Memberikan kata kata semangat kepada pesakitnya tanpa mengira kaum.
" makcik... Tak boleh putus asa..."
" kena kuat"
" auntie apa khabar hari ini"
Semua ayatnya ditutur dengan penuh perasaan dan penuh semangat.membuatkan aku yang mendengar pun bersemangat dan terharu.

Kalu dalam bangsanya sendiri (cina) ayat memujuknya memang lembut dan membuatkan pesakit merasa tenteram. Juga dari kalangan bangsa melayu dan india. Senang hati aku melihatnya.

Walaupun dia tidak merawat aku, namun aku bagi dia 10 markah.

Aku dah tunjuk,gambar ni pada dia. Ehhh you nie wartawan ker? Hehehe dan dia gelak besar dan beri kebenaran untuk aku gunakan gambar ni. Cantekkkk.

2 comments:

  1. Syukur ada doktor yang berdedikasi dan passionate dengan tugasnya seperti Dr. Chan.
    Mesti penyabar dan gentle orangnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yer diana. Kita yang melihatnya jadi terubat sakit. Hehehhe
      Yang lain bagus juga tapi tak berapa mesra dan ceria seperti dr. Chan nie...

      Delete

Blog ini adalah luahan rasa dan ilham yang dicetuskan mengikut mood serta rasa hati sendiri tanpa melibatkan mana mana pihak yang masih hidup ataupun yang telah meninggal dunia... Terima kasih atas sokongan semua.