Saturday 17 January 2015

Bagaimana ia bermula?

 Bermula dengan sakit gigi sahaja. Dah pergi klinik gigi dah dinasihatkan cabut. Tapi kerana fobia ngan klinik gigi jadi aku biarkan. Bulan demi bulan.

Julai 2014
Hingga ramai yang mula menegur, kenapa pipi kiri aku bengkak. Dan aku pun baru sedari raya tahun 2014 yang pipi aku bengkak sikit. Kalau pakai tudung jelas nampak bengkaknya. 
Jadi masih biar lagi. 
Sebab tak sakit. Biarkan. 
Namun Bengkak tak surut.
Dan aku sakit gigi on dan off di tempat yang sama.


27.10.2014
Pergi ke klinik pergigian kerajaan. Atas desakan mama. Mama risau sesuatu yang lebih serius dari sakit gigi. Adoyaiiii dengan berat hatinya akhirnya aku menyerah kalah. Takut gak. 
Di klinik gigi tu, Doktor mula suspek sesuatu yang luar biasa. Dia tak nak cabut gigi atau buat apa apa. Kecuali menulis surat rujukan untuk aku bawa ke Hospital Kuala Lumpur.

Bila aku tanya kenapa tak,cabut jer gigi aku yang berlubang tu, dia kata takut jika ada bakteria atau apa dalam bengkak tu, jika dicabut akan merebak dan memburukkan lagi keadaan.

Jadinya dapatlah aku surat rujukan. Apa pun terima kasih doktor.

5.11.2014
Dipendekkan cerita, aku ke Hospital Teluk Intan. Merujuk ke situ sebelum ke HKL. Sebab berhampiran dengan kampung halaman. Dan tentunya mama menemani aku setiap kali aku ke Hospital Teluk Intan. 
Doktor serta jururawat kat situ semua heran tengok kes aku. Memang tak pernah ada kes macam ni sebelum aku. Tu sebab derang sangat kecoh dan ambil berat tiap kali aku ke sana. Di check dan diberikan layanan terbaekkkkk... Lima enam kali juga berulang ke sana.

4.11.2014
Biopsy telah dibuat dengan mengambil sel tisu, gusi serta sedikit tulang rahang aku untuk dihantar ke Ipoh untuk dianalisis.

12.11.2014
Buat CT Scan

19.11.2014
Result CT Scan telah ada. Namun hasil biopsy aku terpaksa dihantar ke Kuala Lumpur bagi mendapatkan pandangan kedua dari pakar di sana.

24.11.2014
Doktor di Klinik Bedah Mulut Hospital Teluk Intan telah menyerahkan kes aku ke Hospital Kuala Lumpur. Syukur dari hasil awal, ianya bukan kanser tetapi tumor yang agresif dan perlu dibuang. Syukur ya Allah kerana ianya bukan kanser.
HTI tiada kepakaran untuk menjalankan pembedahan pembuangan tumor.

19.12.2014
Aku ke Jabatan Bedah Mulut, HKL.
Menyerahkan surat dari HTI dan semua filem CT Scan yang telah dibuat.
Gambar 3D x berapa clear la aku tangkap.

Doktor yang melayani aku terpaksa memohon agar aku menunggu buat seketika dalam bilik rawatan kerana kes aku terpaksa dirujuk kepada ketua mereka. Yang lebih pakar. Perbincangan dibuat sesama mereka dengan aku hanya mendengar.

Setelah berjumpa Doktor shamsul, pakar bedah mulut, aku disarankan menjalani pembedahan pembuangan tumor pada 31 Disember 2014.

Aku: Haaaaa? Verry soon.?????????
Doktor: Habis you nak tunggu bila?
Aku: bulan dua atau tiga boleh tak doc?
Doktor: you nak tunggu dia lagi besar ker. Kalau bulan 2 u kena buat lagi ctscan tau. I takut ianya lagi besar.
Aku: ok owww.. So ok..ok.. How bout January? SKT saya tak siap lagi dr.
Doktor: hahhaha.. Mana lagi penting? Kesihatan u atau SKT u?
Aku: buat muka sedey la... Huhuhu

Nurse... OT kosong on 7.1.2015 doc.

Doktor: so ok, kita buat 7.1.2015 ok.
Aku: okayyyyyyy....
 Dalam hati cepat plak HKL ni bagi tarikh. Ingat kena tgu berbulan bulan baru dapat rawatan. Hmmmm sangat mengkagumkan. Dan terdetik juga dalam hati Ntah ntah kes aku ni kritikal.... Kalau tak tak kan sebegini cepat.

H mmmmm aku serahkan semuanya kepada Allah yang maha esa...



2 comments:

  1. Hope you're recovering well dear.

    Sorry baru tahu hari ini.

    Thank you for sharing terkejut gak dengar ada kes tumor camni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq tq byk diana...
      Tu ler.. Memang tak diangka. Ingat sakit gigi. Dah tahu ni memang kena berjaga jaga. Risau kalau ada lagi.

      Delete

Blog ini adalah luahan rasa dan ilham yang dicetuskan mengikut mood serta rasa hati sendiri tanpa melibatkan mana mana pihak yang masih hidup ataupun yang telah meninggal dunia... Terima kasih atas sokongan semua.