Thursday 22 August 2013

Memakai Lumbar Corset

Pakar bedah di Spine Institute (University Hospitals of Cleveland) masih mencari bukti untuk mencadangkan pesakit memakai brace atau corset setelah pembedahan spinal fusion. Mereka hendak tahu adakah dengan memakai brace akan membantu menstabilkan tulang belakang dan kesan yang lebih baik.


Dalam kes aku, doktor memang suh pakai corset tu. aku tak dibenarkan keluar ward aritu selagi corset tu tak dapat. Harga RM190.00 jer. So dah dapat corset tu baru aku dibenarkan keluar.


Tiga bulan penuh aku kena pakai corset ni. Sepenuh masa kecuali time baring. Antara sebab aku kena pakai benda ni adalah untuk:

-Menjaga supaya aku tak bongkokkan tulang belakang. 

-Kurangkan sakit. 

-Support tulang belakang.

-Stabilkan kedudukan besi dalam tulang belakang.

-Kukuhkan rasa tulang belakang semasa berjalan


Ni antara bentuk corset lumbar.. Bahagian bawah tulang belakang. Aku punya lebih kurang yang coklat nombor satu tu.
 


No comments:

Post a Comment

Blog ini adalah luahan rasa dan ilham yang dicetuskan mengikut mood serta rasa hati sendiri tanpa melibatkan mana mana pihak yang masih hidup ataupun yang telah meninggal dunia... Terima kasih atas sokongan semua.