Thursday 26 September 2013

Youtube TLIF SURGERY

Penat mengemas sejak enam hari yang lalu. Hari ini aku ambil masa terlentang atas katil dan habiskan masa lihat youtube. Selain dari program Twin of Faith Malaysia 2012 aku beranikan diri melihat video video pembedahan yang melibatkan tulang belakang. Tak bernafas aku bila membayangkan aku juga begitu pada hari itu. Subhanallah, Masyaallah. Ngeri betul. Kalau diri aku divideokan, mungkin aku tak sanggup tengok. Sakitnyaaaaaa... Dihiris, dikoyakkan daging, ditebuk, digerudi, dikorek daging2, disedut darah, ditukul, diskru, diregangkan...Masyaallahhhh... Ngerisssssssssssssssssssss

Dan yang paling mengkagumkan aku bagaimana handalnya pakar bedah itu melihat dan membuat kerja tangannya. Mak oiiii dengan darah, dengan otot, camner derang leh tentukan yang ini disc, yang ini tulang aku, yang ini saraf... Mana saraf tunjang yang tak boleh usik, mana saraf yang dah bengkak, Masyaallah.... Kalau tengok video tu, tak sama dengan gambaran yang selalu ada di google imej, tulang yang bersih putih dan senang senang jer nak letak skru. Dalam video live, merah, kehitaman daging, urat dan darah bercampur campur. Eiiiiiiiiiirkhhhhhhhhhhh....


Tulah... Itulah kehebatan pakar pakar bedah dan para doktor kita. Yang Allah beri otak dan keistimewaannya hingga mereka berjaya menjadi doktor. Hmmmmmmm... Kagum dan ngeri masih bertapak di hati aku. Walaupun takut tak bernafas, video masih aku tonton. Cukuplah untuk mengetahui bagaimana badan aku melaluinya. Saat mereka hiris daging berlemak banyak aku nie.... Huwaaaaaaaaaaa.... Subhanallah yang menciptakan otak manusia hingga menjadi pelbagai pakar di dunia ini.

 

Cantik jer kannnnn kannn kannnn?????

Cuba tengok sikit yang ini.....?????


Aduhhhhhhhh.......

Dan yang ini ada 8 skru... Samakah dengan diriku? 


Baru aku tahu. Agak besar juga skru yang tertanam dalam tulang belakang aku ni. Ingat kecik jer. Bila tengok gambar dan video baru dapat agak besarnya.

Okay... Nak stop dah... Pening rasanya... Mabuk darah....






No comments:

Post a Comment

Blog ini adalah luahan rasa dan ilham yang dicetuskan mengikut mood serta rasa hati sendiri tanpa melibatkan mana mana pihak yang masih hidup ataupun yang telah meninggal dunia... Terima kasih atas sokongan semua.