Tuesday 31 March 2015

Betik- berbudi pada tanah

Betik ni mama nampak dah kena tebuk masa nak ambik tebu siang tadi. Yang petua untuk maniskan jagung rebus. Dah kena tebuk hujungnya. Tapi bila dijolok jatuh ke rumput, masih keras lagi. Masih ada hijau hijau lagi. Tapi macamana dah kena tebuk kami pun tak tau. Mungkin tupai yang teringin sangat kot. Sedekah tu nak juga tapi memandangkan hijau lagi kami belah la makan sikit. 

Malam ni makin kuning pula. Tapi nak makan lagi dah kenyang. 
Ini isinya yang betul betul masak. Tuaian yang dulu. Empat biji sekali masak. Pokok ni dulunya aku yang tanam. Berbuah sangat lebat. Tapi entah apa salahnya dah berhenti berbuah hinggalah bebulan bulan lepas, aku mulai sedar yang putik betik makin banyak dan makin besar.
Pokoknya makin meninggi. Kena ambil galah jolok baru sampai. Mungkin pokoknya makin matang. Kena lah fikirkan pelapis pokok ni pula. Nanti kehabisan bekalan betik pula.

Jemput makan semua...




No comments:

Post a Comment

Blog ini adalah luahan rasa dan ilham yang dicetuskan mengikut mood serta rasa hati sendiri tanpa melibatkan mana mana pihak yang masih hidup ataupun yang telah meninggal dunia... Terima kasih atas sokongan semua.