Sunday 28 June 2015

Rendang daging


Kasi nipis sikit... Arini nak masak rendang daging lah. Gara gara tengok AzwAn Ali kat Melodi tengah hari tadi. Napa plak Azwan Ali leh terpisah dari Mak Tom ek... Bukan ke selama abang dia pinggirkan ibu dia Azwan Ali yang backup n menjaga Mak Tom ke? Aku ingat sangat si AA ni nangis bila abang abang dia tak pedulikan mak dia. AA sungguh gitu aku sanjung dia dalam menjaga ibu dia. Kecoh ngan jualan rendang resepi ibu tersayang.. Nampak lah walau orang ramai kutuk dia, sanjungan dia terhadap ibu tetap aku respek.

Tapi bila Azmin Ali naik jadi Menteri Besar Selangor aritu terkejut gak lah aku sebab nampak Mak Tom ada sekali. Ehhhh bila pulak dapat restu ibu dia...
Dan bila nampak AA luahkan perasaan dia arini bila dia dah mohon maaf dan ibu dia tak nak maafkan aku terasa sangat kesedihan AA. Sian la pulak. Apa lah jadi. Napa lah ibu Azwan Ali leh gaduh ngan dia. Hmmmmm... Entahlah hanya mereka yang tahu.

Bila AA panggil anak yatim berbuka puasa, dia suh kameramen fokus kat rendang hasil tangannya kat dalam kuali tu... Tetiba mama cakap...
Eiii sedapnya kan dik remdang daging...
Mama nak? Jom kita buat... Apa ada? Santan, kerisik semua ada kan...
Lengkuas, halia... Dll

Bila buat chek list n semak barang di dapur, syukur Alhamdulillah. Semua ada kecuali santan dah beku. Harap harap masih baik. Aminnnnn..
Jadi... Bila ibu sendiri teringin.. Ayuh laksanakan hasratnya. Jangan bertangguh. Huhuhu sementara masih ada ibu di sisi. Jangan abaikan. Keberkatan hidup aku sekarang adalah doa dari Mama.. Aku tau sangat itu.

Okeh.. Jom buat rempah ratusnya. Petang kang tinggal masukkan dalam kuali jer.

Tadaaaaa...syukurlah dah masakkkk rendang daging batang pinang aku hari ini dengan bantuan mama. Gula garam mama yang masukkan. Sebab aku tak tahu nak agak yer... Ntah masin dan terlebih manis pulak. Jadilah rendang daging gara gara tengok Melodi dan segment Azwan Ali.

Jom layannnnnn masa berbuka nanti...




No comments:

Post a Comment

Blog ini adalah luahan rasa dan ilham yang dicetuskan mengikut mood serta rasa hati sendiri tanpa melibatkan mana mana pihak yang masih hidup ataupun yang telah meninggal dunia... Terima kasih atas sokongan semua.